فارسی

جاسوسی سایبری بی‌شرمانه بر پارانویای هژمونیک آمریکا سایه افکنده

cmg2023-09-20 17:34:08
Share
Share this with Close
Messenger Pinterest LinkedIn

جدیدترین تحقیقات درباره حمله سایبری سال 2022 به «دانشگاه پلی تکنیک شمال غرب چین» (NPU) بدون هیچ تردیدی به پرسنل «آژانس امنیت ملی» ایالات متحده به عنوان مجرم مسلم این ماجرا اشاره دارد.

این نتیجه با توجه به بدنامی واشنگتن در جاسوسی سایبری بی‌شرمانه در سراسر جهان، برای بسیاری تعجب‌برانگیز نبود. آمریکا علی‌رغم سابقه تاسف‌بار جاسوسی خود، در خصوص سیاه‌نمایی چین در حوزه حملات سایبری عزمی راسخ دارد. «کریس ری» رئیس «اف بی آی» روز دوشنبه مدعی شد که چین در حال حاضر یک برنامه هکری بسیار بزرگ دارد.

با این وجود چنین اظهار نظری با واقعیت جور در نمی‌آید اما نشان دهنده کلک همیشگی واشنگتن برای قلب حقیقت است. نگاهی به پروژه‌های جاسوسی سایبری افشاشده واشنگتن مانند «پریزم» و شنود 24 ساعته تلفن‌های همراه و رایانه‌ها در سراسر جهان نشان می‌دهد آمریکا یک دولت سوپر هکر تمام عیار با یک ذهنیت لجوجانه هژمونیک است.

«آنتونی ولز» تنها فرد زنده‌ای که جاسوس دوجانبه انگلیس و آمریکا بوده، در کتاب جالب‌توجه‌اش با عنوان «میان پنج چشم؛ 50 سال به اشتراک گذاری جاسوسی»، آورده: ایالات متحده از دیرباز کشور پیشرو در حوزه سرمایه گذاری، منابع جهانی و روش‌های جاسوسی بوده است.

دانشگاه پلی تکنیک شمال غرب چین در سال 2022 قربانی یک حمله سایبری شد که در آن 41 سلاح سایبری ویژه برای انجام بیش از هزار مرتبه سرقت سایبری علیه این دانشگاه به منظور سرقت داده‌های فنی اصلی آن،‌ به کار گرفته شد.

این حادثه فقط نوک کوه یخی است که چین به عنوان یک هدف مهم حملات سایبری آمریکا از آن آسیب دیده است. همانطور که در گزارش «مرکز واکنش اضطراری ویروس رایانه‌ای ملی چین» ذکر شده، فقط در سال 2022 آمریکا مسئول 53.1 درصد از 42 میلیون حمله هکری خارجی شناسایی شده در چین بوده است.

«اوانز داکا» دانشمند علوم سیاسی و مدرس «دپارتمان مطالعات دولت و مدیریت» در «دانشگاه زامبیا»، گفت: اشتهای سیری ناپذیر تسلط بر جهان دلیل آن است که چرا واشنگتن از گذشته مشغول جاسی از دیگر کشورها بوده است.

بر اساس گزارش‌های روزنامه «نیویورک تایمز»، در مه 2010 زمانی که شورای امنیت سازمان ملل در حال بررسی اعمال تحریم علیه ایران به دلیل برنامه هسته‌ای این کشور بود، «سوزان رایس» نماینده وقت ایالات متحده در سازمان ملل از آژانس امنیت ملی آمریکا خواست به او کمک کند «تا او بتواند یک راهبرد ایجاد نماید».

علاوه بر این، جاسوسی واشنگتن همچنین برای کسب منافع اقتصادی این کشور استفاده می‌شود. «دونکان کمپل» کارشناس انگلیسی مشهور در حوزه جاسوسی که روزنامه نگار نیز هست،‌ در گزارش خود افشا کرد طی دهه 1990، شبکه‌های جاسوسی ایالات متحده برای تضمین مزایای اقتصادی شرکت‌های آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به گفته او آژانس امنیت ملی آمریکا در سال 1994 اطلاعاتی را در اختیار یکی از رقبای آمریکاییِ کنسرسیوم اروپایی «ایرباس» قرار داد تا به آن کمک کند به جای ایرباس،‌ یک قرارداد 6 میلیارد دلاری با عربستان سعودی منعقد کند.

ایالات متحده ضمنا در حال کار برای نظامی‌سازی فضای سایبری، توسعه توانمندی‌های سایبری تهاجمی و ایجاد پلتفرم‌های حملات سایبری سیستماتیک بوده است.

فضای سایبری رسما در سال 2017 در کنار دریا، زمین، هوا و فضا به عنوان «پنجمین حوزه» ارتش آمریکا قرار گرفت.

«آندری کروتشیک» مدیر سابق دپارتمان امنیت اطلاعات بین‌الملل در وزارت امور خارجه روسیه می‌گوید نظامی‌سازی فضای سایبری خطر درگیری نظامی مستقیم را افزایش می‌دهد و ممکن است به پیامدهای غیرقابل پیش بینی منتهی شود.

Messenger Pinterest LinkedIn