فارسی

سفر مدیر بخش امور آسیا و آفریقای وزارت خارجه چین به ایران

CMG2023-11-13 10:57:34
Share
Share this with Close
Messenger Pinterest LinkedIn

شنبه 11 نوامبر/20 آبان، «وانگ دی» مدیر بخش امور آسیا و آفریقای وزارت خارجه چین به ایران سفر کرد . او در این سفر ضمن دیدار با «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران، ملاقات‌های جداگانه‌ای با «مهدی شوشتری» دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا، «محمد علی‌بک» دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس و «محمد فرازنده» دستیار وزیر و مدیرکل آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران داشت و پیرامون روابط دو جانبه چین و ایران و اوضاع فلسطین و اسرائیل با آنان تبادل نظر کرد.

مدیر بخش امور آسیا و آفریقای وزارت خارجه چین اظهار داشت که ایران شریک همکاری راهبردی همه‌جانبه چین است. با هدایت راهبردهای سران دو کشور، روابط چین و ایران پیوسته به پیش رفته و همکاری و تبادلات در حوزه‌های مختلف پیوسته تقویت یافته است. چین عضویت ایران در بریکس را تبریک می‌گوید و تمایل دارد در چارجوب سازوکار بریکس همکاری خود با ایران را گسترش دهد.

این دیپلمات چینی تاکید کرد: درگیری فلسطین و اسرائیل منجر به تلفات گسترده غیرنظامیان شده است. اولویت اصلی کنونی این است که فورا آتش‌بس و پایان جنگ محقق شود؛ از امنیت غیرنظامیان حفاظت و روان بودن کانال‌های امداد بشردوستانه تضمین شود. جامعه بین‌المللی باید با نگاهی صحیح به ریشه درگیری فلسطین و اسرائیل، با اقدامات عملی و ایفای نقش مثبت، هر چه زودتر حل جامع، عادلانه و پایدار مسئله فلسطین را ترویج کند.

مقامات ایرانی نیز اعلام کردند که این کشور به توسعه روابط خود با چین بسیار اهمیت می‌دهد و صمیمانه از پشتیبانی چین از پیوستن ایران به بریکس قدردانی می‌کند. ایران از ابتکار توسعه جهانی، ابتکار امنیت جهانی و ابتکار تمدن جهانی حمایت می‌کند و فعالانه در ساخت مشترک ابتکار کمربند و جاده مشارکت دارد و امیدوار است پیوسته همکاری خود با چین را گسترش دهد.

ایران از پایبندی چین بر عدالت در موضوع فلسطین قدردانی می‌کند و انتظار دارد چین به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت در ماه جاری نقشی مهم در این راستا ایفا کند. همچنین ایران امیدوار است که با تقویت مشورت و هماهنگی با چین، تنش و درگیری میان فلسطین و اسرائیل کاهش پیدا کند و اوضاع در این منطقه آرام شود.

Messenger Pinterest LinkedIn